Vi har alle, både som afdeling og som beboere interesse i at være opmærksomme på vores forbrug af vand, el og varme. Det gavner miljøet, giver en sundere bolig og skæpper lidt i pengepungen.
Det er vigtigt at følge sit forbrug. Det kan gøres ved selv at lave aflæsninger eller ved at tilgå forbrugsportaler – se mere ved at logge på ’Min bolig’ og find fanen ’Mit forbrug’.
Gode råd om el, vand og varme
El:
Vand:
Varme:
Hold den samme temperatur i alle rum ved at have termostater på alle radiatorer indstillet på det samme. Det sikrer den bedste udnyttelse af fjernvarmevandet.
• Vidste du, at en radiator bør være lunken/kold i bunden når den er varm i toppen. Det sikrer en god afkøling på fjernvarmevandet, hvilket giver den laveste varmeregning.
• Fugtig luft koster mere at varme op end tør luft. Sørg derfor at lufte ud kortvarigt flere gange dagligt. Samtidig sikrer du et godt indeklima.
• Spar på det varme vand.
Stræb efter at bruge maks. 40 m3 vand pr. år, hvis du bor alene. Hvis I er flere i husstanden, bruger I sandsynligvis mindre vand pr. person, så her bør du gå efter at bruge maks. 30 m3 pr. år. Det svarer til hhv. 110 og 82 liter om dagen per person.
• Tjek døre og vinduers tæthed
Utætte døre og vinduer giver træk og kulde og et højt varmeforbrug. Man kan nemt selv undersøge døre og vinduer, ved at sætte en papirstrimmel i klemme i vindues-/dørfalsen. Der skal være en svag modstand når du forsøger at trække papiret ud med lukket vindue/dør
Hvis din lejlighed er utæt, bør du kontakte dit Servicekontor.
Hvordan du undgår mug!
Her på hjemmesiden under "Undgå fugtskader" kan du finde materiale om, hvordan du kan gøre dit bedste for at undgå mug, skimmel eller fugtskader i din bolig.
Indeklimaet er vigtig for dit og din families velbefindende i det daglige – se afdelingens folder om Indeklima .
Har du selv nogen ideer?
Hvis du selv ligger inde med ideer eller tips, som du synes alle andre burde have del i, ideer, som kan være med til at gøre vores dagligdag lettere, så send dem ind til Himmerland på info@abhim.dk eller aflever dem dit Servicekontor.